onsdag 2. oktober 2019

Oppgave lyd/video - AP2


Filmen min heter "Ut". Den viser noe av mitt uteliv rundt her jeg bor.
Siden bildene skulle hentes fra Instagram, opprettet jeg en Instagramkonto spesielt til denne oppgaven. Jeg kunne brukt den kontoen jeg allerede har, men ønsket ikke å blande privat liv og studieliv her, så nå har jeg en konto for dette formålet også. 
På studiekontoen la jeg inn 20 gamle og nye bilder. Alle bildene la jeg filteret "Sierra" over, for at de skulle bli likere i farge og uttrykk. Jeg valgte dette filteret fordi jeg syns det ga en "rolig" stemning over bildene samtidig som fargene holdt seg fine, som jeg liker spesielt godt med naturbilder. 
For at ikke bildene skulle bli for like (bare grønt og blått eller bare høstfarger) valgte jeg å få med alle årstidene.
Jeg skulle gjerne hatt nye lyder for hvert bilde, men i oppgaven sto det at jeg skulle velge ca 5-8 lyddeler/lydsteder. Jeg har 5.
Lydene har jeg tatt opp med mobiltelefonen min.

Det første jeg gjorde da jeg skulle sette bilder og lyd sammen, var å velge rekkefølge på bildene og sette de riktig. Dette gjorde jeg i iMovie. Der valgte jeg også lengde på visning av hvert bilde.

Lydene satte jeg sammen i GarageBand, og la de derfra inn i iMovie.












6 kommentarer:

  1. Fint å være med på tur i området ditt. Gode stemninger med lyd og bilder.

    SvarSlett
  2. Fine naturbilder du viser frem. Lyden passer godt til synes jeg. Fin harmoni over det hele. Hvis jeg skulle gi deg en fremovermelding så tenker jeg at du kunne fått mer ‘liv’ inn i lyden på noen av bildene.

    SvarSlett
  3. Først og fremst må jeg si at det var et smart grep å gjøre redigeringen i Instagram, enkel måte å få likt uttrykk i alle bildene på. Lyd og bilde henger godt sammen, lyden skaper en fin stemning og de ulike lydene fader godt over i hverandre.
    Jeg føler at det er lagt på litt vel mye bevegelse og man får etter hvert følelsen av å nikke raskt opp og ned. Kanskje farten/flaten det tiltes opp og ned over kan minskes for en roligere effekt som harmonerer bedre til bildene?

    SvarSlett
  4. Jeg likte godt at du starter og avslutter med lyden av fotskritt, på denne måten følte jeg du tok meg med på en gå tur.
    Plutselig la jeg merke til at du bruker tilting på kameraet og tenket " det var gøy!", så gikk du over til slide og zoom, det kan kanskje bli litt mye.

    SvarSlett
  5. Takk for tilbakemeldinger! Bevegelsen i bildene kom automatisk da jeg kjørte bildeserien, og jeg har ikke funnet ut hvordan jeg stanser det! Jeg syns selv det er litt stressende i forhold til hvordan jeg ønsket filmen, men har altså ikke funnet ut hvordan jeg får bildene til å stå i ro - som jeg egentlig ønsket...

    SvarSlett

AP3

3. arbeidsperiode er godt i gang, og her er det mye som skal på plass. I tillegg til å redigere fotografier, skal det denne gangen arranger...